Som lovat på min facebooksida så skulle jag skriva lite hur det gick till när vi tog bilden för Left4Dead.
Planering och tanke
Själva grundiden med Left4Dead kommer från Amanda som har ett skolprojekt där hon gör sminkningar och styling för en tidning som hon ska skapa. Detta projekt är uppdelad i lite olika fotoprojekt varav denna del är fokuserad på dataspel. Eftersom jag själv inte spelat något left4dead så fick Amanda beskriva så gott hon kunde hur det skulle se ut och styrde själv allt smink och styling på personerna med i bilden. Vår plats denna gång var Holmsund och dess uppställda tågvagnar där. Dessa spår var inte i drift och vagnarna var uppställda och fastlåsta. Först så hade vi tänkt att fota ute i Vännäs på ett annat ställe, men det visade sig vara extremt krångligt och omständigt att ta oss dit så vi lade ned den iden och satsade på Holmsund.
Fototillfället
Själva fototillfället var inte helt optimalt. Himlen var gråmulen, solen hade försvunnit och det började regna rätt duktigt medan vi fotograferade. Med bara några plusgrader ute och lite vind så blev det inte något trevligt tillfälle att stå och småchatta. Jag valde denna gång att sätta upp min kamera på ett stativ, slänga på min 16-35 och ställa in kamerans inställningar. Det första jag gjorde var att fota hela miljön utan blixtar och utan modeller för att få en ren bakgrund.
Fotografering av modeller
Alla modellerna fotograferades sedan på plats där dem skulle stå. Ljussättningen vid denna fotografering var en Elinchrom Quadra med en Beauty dish (+grid) som main light tillsammans med en canon 430 exII som fick bli rimlight. Eftersom vi hade väldigt få modeller till denna fotografering, men ville ha mer som en ström av zombies som kom mot oss så fick vi återanvända alla våra modeller minst två gånger för att det skulle fungera. Josefine som var hjälten med vapnet fick dock bara vara med på en gång. Själva fotograferingarna av modellerna gick väldigt fort och tog inte många minuter. Mina inställningar var 0.4s slutartid, ISO 500 och f8.0 på 35mm. Gav lagomt mycket omgivande ljus samtidigt som jag hade hyfsat skärpedjup och bra exponering av blixtarna.
Retuschering och bildbehandling
Själva retuscheringen och efterbehandlingen av denna bild tog en hel kväll. Detta var första gången som jag testat något sånt här överhuvudtaget så det var en kul utmaning att jobba med. I och med att jag fotat bakgrunden helt för sig så valde jag först att fixa bakgrunden så som jag ville ha den. Sedan började jag lyfta in varje ”zombie/hjälte”-bild och maskera ut dem så att de skulle passa bra i den omgivande miljön. Till detta så fick jag även lägga till lite mer effekt på själva hjältens vapen med eldsflammor och tomhylsor som flyger. Tyvärr så hade vi alla missat att Josefine skulle ha fingret på avtryckaren så det fingret fick jag photoshopa dit i efterhand. Till detta så blev det även att jobba lite med ljuset från eldsflamman att lysa upp övriga miljön så som en eldsflamma från vapnet skulle ha gjort. Lade sedan även på en ny himmel, med lite blixtar och fåglar.
Animation
Här kommer en animation för att visa lite hur bilden byggdes upp:
Slutgiltig bild i 2400px
Klicka för att förstora bilden